כאב

כאב זוהי חווייה רב מערכתית ורב מימדית המתבטאת באורח חיינו בעיקר במערכת התנועתית שלנו.
החל מכאב ברצועות, בגידים, בשרירים, בקושי לבצע פעולה פשוטה כמו לסובב את הראש ועד לקושי בהליכה, תחושת עקצוץ, תחושת דקירה, תחושת שריפה וכלה בתחושות כאלה ואחרות נוספות.
כאב הינו מנגנון ההגנה הרגשי שלנו והוא משמש כמעין שעון מעורר המזכיר לנו על כשל כלשהו במקום מסוים בגוף. כאב הוא לא בהכרח דבר שלילי, כי אם חיוני מאוד בכך שהוא מאותת לנו על בעיה מסוימת שיש בגופנו. לולא היה, לא היינו יודעים על תהליכים מסוימים אשר מתרחשים בגופנו.
ככל שאנו חיים יותר זמן עם תחושת הכאב, כך גופנו ייחלש יותר וכך גם השרידות לכאב תלך ותיחלש. הביטוי לכאב נמצא במנגנון ההישרדותי שלנו אשר נמצא במוח. אם יש לנו כיווץ והרפיה בשרירים ,שזהו גירוי תנועתי שבא ממערכת העצבים, ביטוי זה מגיע אל המוח גם כגירוי תנועתי וגם כגירוי תחושתי. המוח יתרגם זאת ככשל תנועתי\השרדותי, והוא ייצר לנו את אותה תחושה הנקראת כאב. מכך ניתן ללמוד כי המערך התנועתי שלנו עובד בסינרגיה עם המרכיבים הנפשיים\רגשיים\התנהגותיים שלנו שבהם יש את הכאב, כך ששחרור של מערכת התנועה בהכרח יוריד את תחושת הכאב באמצעות שיפור התנועה.

זהו המפתח לטיפול בכאבים ובכאבים כרוניים.

מעגל הכאב: מעגל הכאב מתחיל מפגיעה פיזית או רגשית וכחלק ממנגנון ההגנה יהיה כיווץ פיזי של השריר אשר מוביל לדלקת אשר תיצור כאב ופחד מלבצע תנועה שמא תגביר את הכאב הקיים, דבר זה יוצר דפוסי התנהגות חדשים כדי לפצות על הנזק. מכך ניתן ללמוד כי אם ישנם כאבים ישנה גם הגבלת תנועה וחוסר איזון ותפקוד תקין של הגוף, לעיתים גם לא במודע. אם לא "יישבר" מעגל זה, הכאב עלול להמשך. לפיכך בשום פנים ואופן אין להגביל את התנועה באופן רצוני, להפך יש לשאוף לבצע פעולות רגילות ככל הניתן על אף ולמרות הכאבים וכך למנוע הידרדרות של המצב.

סף כאב: זו בעצם הנקודה שמעליה אין לאדם יכולת להמשיך לשאת את הכאב.
סבילות הכאב מושפעת מגורמים שונים כגון: תרבויות מסוימות, הבדלי סביבה, והבדלים אישיותיים.
סבילות לכאב היא גורם בעל אופי התנהגותי פסיכולוגי.
דרכים להפסקת כאבים כרוניים במהלך חיינו: בראש ובראשונה דרושה מוטיבציה מירבית להחלמה והכרה בכך שאנו מוכרחים לבצע מספר פעולות על מנת להביא להקלה בכאב, הכרה בעובדה כי הכאב הינו דבר חיובי וחלקו הכרחי בחיינו, ביצוע פעולות גופניות, שמירה על תזונה מאוזנת, שינה טובה, שימוש בתרגול מחשבות חיוביות ושתייה מרובה של מים.
סוגי כאב: ישנם שני סוגי כאבים, כרוני ואקוטי.
אקוטי- זהו כאב חזק מאוד וללא יכולת לשאת אותו לרוב, הוא כאן ועכשיו, אך עם זאת הינו קצר מועד ובעל התחלה וסוף.
כרוני- לא תמיד בעל סיבה ברורה ולא תמיד בעל קשר לפציעות. לכאב כרוני ישנן עליות וירידות ולעיתים הינו יכול להמשך לתקופה ארוכה.
פעולות להפגת כאב: לקרר את המקום הכואב, יש לקחת שקית מהקפאה או קרחון כזה או אחר ולהניחו על המקום הכואב במשך 2-3 דקות בשילוב תנועה שקשה לעשותה, כך מספר פעמים ביום. הקרח "משטה" במוח ומרגיל את הגוף לחיות ללא כאב. לא מומלץ לחמם את המקום, אם כבר אז במים פושרים ולא חמים מדי, החום הינו הגורם העיקרי לבעיות כרוניות במערכת התנועה לאורך זמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *