פאשיה וטריגר פויינט על קצה המזלג …

כחלק מהתפיסה של הבנת התנועה בגוף האדם נמצא ברקמות החיבור המונעות חיכוך בין עצם לגיד ובין גיד לגיד.

ריקמת חיבור זו נקראת פאשיה.

פאשיה היא מערכת רב מימדית שבאופיה היא חצי נוזלית המשמשת כמעטפת פנימית של גופנו.היא למעשה העצם ,הרצועה, הגיד והמעטפת של המפרק (הקפסולה) והיא מופיעה בדחיסויות שונות , אלסטינית או קולגנית . קולגן לדוגמה יותר קשיח (עצם) ואלסטין יותר גמיש (גיד).

כ 40% מגופנו הינות ריקמת חיבור -פאשיה

בתוך הפאשיה ( שנקראת גיד) מושתלים סיביי שריר , סיביי שרירי הם המרכיב התנועתי היחיד בגוף האדם !, ואין שום דבר אחר שמניע את גופנו מלבדם.

לפאשיה יש נטיה להתייבש יחד עם תאי שומן.  כתוצאה מנזק כלשהו, פציעה חיצונית או מצב ריגשי מסויים ושזה קורה היא הופכת ליותר דביקה – דמיינו את החלק הלבן הפנימי של הקליפה בתפוז , אחרי זמן מה הוא הופך לצהוב ומיובש.

המצב הזה משבש את מצבו התקין של סיביי השרירים – כיווץ והרפיה וכתוצאה מכך תהיה הידרדרות בתנועה של מפרק מסויים וכן התחלה של כאבים, כפי שנאמר כבר סיביי שריר הם המרכיב התנועתי היחיד בגופנו.

אותה פאשיה עובדת כיחידה אחת , מעטפת שדבוקה לעור ומעטפת שדבוקה לאיברים הפנימיים שלנו והיא פועלת בסינכרון תמידי ומושפעת מכל פגיעה מקומית שמופיעה וכתוצאה מכך עלולה לגרום לפגיעה במקום רחוק מהמקום הניזוק. דמיינו סדין כאשר אתם מותחים אותו מקצה אחד גם הקצה השני יהיה מושפע מכך וימתח בעצמו.

כאשר הפאשיה מתייבשת יש פגיעה במנגנון בכיווץ וההרפיה של שריר מצב שיוביל להתלקחות כימית דבר שיוביל מהר מאוד לדלקת (inflammation)

השתלשלות האירועים:

על סיביי השרירים יש צמתים עצביים של סיביי עצב וסיביי שריר המגרים את התנועה ,לנקודה המפגש הזו קוראים "טריגר פויינט" (trigger point) או בעיברית "נקודה מעוררת כאב". בכל זמן נתון קיימות בגופנות מאות אלפים של נקודות טריגר פויינט.

אותו טריגר פויינט גורם לכיווץ והרפיה של שריר זות אומרת שאם אדם נמצא בכיווץ ותוצאה מפגיעה יש קושי בהרפיה המצב יוביל לדלקת , המוח יקלוט זות ויתחיל לייצר כאב מה שיגרום לקושי תנועתי דבר שיוביל לפחד לנוע מה שעלול לדרדר את המצב עו יותר.

בלחיצה על טריגר פויינט נכון (הממוקם בשרירים)  אנו משחררים את הכיווץ שנוצר בסיביי השריר דבר שיוביל לשיפור בתנועה ועשויי לגרום לירידה מיידית או הדרגתית בכאבים.

משמעות הדבר : יש שיפור בתנועה = יש שיפור בכאבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *